دوره ای است که طی آن واحد فناور با اجرای برنامه کاری مصوب که بر اساس ایده فناورانه تنظیم شده است به یک موسسه فعال و موفق اقتصادی تبدیل می شود، روند رشد موسسات فناوری طی حضور در مرکز رشد بر اساس شاخص های رشد یافتگی شامل رشد علمی و فناوری، رشد مالی و اقتصادی و رشد سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. زمان این دوره حداکثر ۳ سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای مرکز رشد تا ۵ سال قابل تمدید است.

حمایت­های مرکز رشد طی این دوره شامل موارد ذیل می باشد:

  • تامین محل کار و خدمات مرتبط با زیرساخت­های فیزیکی و امکانات اولیه اداری و رایانه ای.
  • خدمات مدیریتی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی.
  • خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی.
  • آموزش های تخصصی ویژه مورد نیاز و مشاوره.
  • سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقاء واحد های فناور.

انواع واحدهای فناور قابل پذیرش در مرحله رشد

  • شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی و واحدهای فناور نوپا.
  • مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و پژوهش دستگاه های اجرایی.
  • شرکت های دانش بنیان.

معیارهای پذیرش در دوره رشد

  • داشتن ایده محوری مبتنی بر فناوری
  • میزان نوآوری فعالیت
  • در حالت عادی سهام داران شرکت نباید در دیگر موسسات یا شرکت های مستقر در مرکز دارای سهام باشند
  • متناسب بودن نیازهای شرکت با امکانات و منابع مرکز
  • وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
  • وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت، تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
  • تعداد همکاران تمام وقت تیم (حداقل دو نفر)
  • امکان رشد و گسترش فعالیت
  • مزیت رقابتی محصول / خدمات
  • داشتن استراتژی و اهداف مناسب
  • مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژی ها
  • برنامه اقتصادی متکی بر بازار
  • تناسب ایده با اولویت های مرکز رشد

برخی از نکات مثبت در بررسی ایده ها جهت ورود به دوره رشد

  • تناسب ایده با مزیت های منطقه ای (استانی/شهری)
  • وجود فرصت­های خاص برای تجاری سازی ایده
  • ارتباط ایده با فناوری­های نوین (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی های نو و . . .)
  • نوآورانه بودن ایده، اختراع، ابداع و . . .
  • امکان دسترسی به سرمایه به میزان نیاز طرح (از طریق سرمایه گذاران بیرونی یا مجری ایده)
  • قابلیت تجاری شدن ایده و وجود بازار بالفعل
  • اشتغال زائی در صورت تکمیل شدن ایده
  • امکان پذیری کامل فنی و اجرایی
  • داشتن تحصیلات دانشگاهی متناسب با ایده
  • دارا بودن دانش و مهارت کافی مرتبط با ایده (سوابق تحصیلی و مهارتی مرتبط)
  • امکان توسعه ایده به فعالیت­های جدید

 

عمده موارد مطرح در دفاع از ایده محوری

  • معرفی و توضیح ایده محوری و محصول نهایی (ویژگی­ها، مزایا، نقاط قوت و ضعف ، فرصت­ها و تهدیدها)
  • تبیین نوآوری فناورانه طرح
  • امکان سنجی طرح به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی طرح (ارزش طرح)
  • بیان صلاحیت علمی و فنی گروه جهت پیشبرد ایده محوری
  • ارائه مطالعات بازار شامل: مشتریان طرح، دسته بندی بازار، حجم بازار، رقبا ، محصولات یا خدمات مشابه و جایگزین، مزیت رقابتی و . . .
  • ریسک های پیش روی ایده
  • سایر موارد تخصصی مرتبط با ایده