دوره ای است که طی آن واحد فناور با اجرای برنامه کاری مصوب که بر اساس ایده فناورانه تنظیم شده است به یک موسسه فعال و موفق اقتصادی تبدیل می شود، روند رشد موسسات فناوری طی حضور در مرکز رشد بر اساس شاخص های رشد یافتگی شامل رشد علمی و فناوری، رشد مالی و اقتصادی و رشد سازمانی مورد بررسی قرار می گیرد. زمان این دوره حداکثر ۳ سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای مرکز رشد تا ۵ سال قابل تمدید است.
حمایتهای مرکز رشد طی این دوره شامل موارد ذیل می باشد:
- تامین محل کار و خدمات مرتبط با زیرساختهای فیزیکی و امکانات اولیه اداری و رایانه ای.
- خدمات مدیریتی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی.
- خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی.
- آموزش های تخصصی ویژه مورد نیاز و مشاوره.
- سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقاء واحد های فناور.
انواع واحدهای فناور قابل پذیرش در مرحله رشد
- شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی و واحدهای فناور نوپا.
- مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و پژوهش دستگاه های اجرایی.
- شرکت های دانش بنیان.
معیارهای پذیرش در دوره رشد
- داشتن ایده محوری مبتنی بر فناوری
- میزان نوآوری فعالیت
- در حالت عادی سهام داران شرکت نباید در دیگر موسسات یا شرکت های مستقر در مرکز دارای سهام باشند
- متناسب بودن نیازهای شرکت با امکانات و منابع مرکز
- وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
- وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت، تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
- تعداد همکاران تمام وقت تیم (حداقل دو نفر)
- امکان رشد و گسترش فعالیت
- مزیت رقابتی محصول / خدمات
- داشتن استراتژی و اهداف مناسب
- مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژی ها
- برنامه اقتصادی متکی بر بازار
- تناسب ایده با اولویت های مرکز رشد
برخی از نکات مثبت در بررسی ایده ها جهت ورود به دوره رشد
- تناسب ایده با مزیت های منطقه ای (استانی/شهری)
- وجود فرصتهای خاص برای تجاری سازی ایده
- ارتباط ایده با فناوریهای نوین (بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی، انرژی های نو و . . .)
- نوآورانه بودن ایده، اختراع، ابداع و . . .
- امکان دسترسی به سرمایه به میزان نیاز طرح (از طریق سرمایه گذاران بیرونی یا مجری ایده)
- قابلیت تجاری شدن ایده و وجود بازار بالفعل
- اشتغال زائی در صورت تکمیل شدن ایده
- امکان پذیری کامل فنی و اجرایی
- داشتن تحصیلات دانشگاهی متناسب با ایده
- دارا بودن دانش و مهارت کافی مرتبط با ایده (سوابق تحصیلی و مهارتی مرتبط)
- امکان توسعه ایده به فعالیتهای جدید
عمده موارد مطرح در دفاع از ایده محوری
- معرفی و توضیح ایده محوری و محصول نهایی (ویژگیها، مزایا، نقاط قوت و ضعف ، فرصتها و تهدیدها)
- تبیین نوآوری فناورانه طرح
- امکان سنجی طرح به لحاظ فنی و توجیه اقتصادی طرح (ارزش طرح)
- بیان صلاحیت علمی و فنی گروه جهت پیشبرد ایده محوری
- ارائه مطالعات بازار شامل: مشتریان طرح، دسته بندی بازار، حجم بازار، رقبا ، محصولات یا خدمات مشابه و جایگزین، مزیت رقابتی و . . .
- ریسک های پیش روی ایده
- سایر موارد تخصصی مرتبط با ایده